Monday, November 28, 2011

Tentang MAWAR..

Salam..
Saya sangat menggemari bunga mawar. Pastinya kerana ia cantik, harum dan punya nostalgianya yang tersendiri kepada saya. Mawar adalah simbol cinta. keindahan malah simbol kecantikan juga. Kataya mawar adalah 'flower of love' terutamanya mawar merah..Mari kita kongsikan makna-makna bunga mawar hasil pembacaan saya..


Mawar Merah (Red roses)
Meaning: Love, Respect, Courage, Passion, Well Done, Congratulations
Ros merah biasanya diberikan untuk menyatakan perasaan cinta. Ia juga sebagai simbolik kepada keberanian dan penghargaan.


Mawar putih (White roses)
Meaning: Purity, Secrecy, Innocence, Reverence, Worthiness
Sesuai dengan warnanya, mawar putih melambangkan kesucian dan ketulusan hati.

 
Mawar merah jambu / Merah muda ( Pink roses)
Meaning: Happiness, Elegance, Romance, Admiration, Sweetness, Thank You
Mawar pink secara umumnya membawa maksud kegembiraan. Makna pada mawar pink bergantung kepada kepekatan warnanya. Warna pink pucat/muda (light pink) simbolik kepada kekaguman atau simpati terhadap penerima. Warna yang lebih pekat/tua (deep pink) memberi simbolik kepada penghargaan dan terima kasih.



  Mawar peach (Peach roses)
Meaning: Appreciation, Sincerity, Gratitude, Modesty
Mawar peach sebagai simbolik kepada penghargaan. Ia juga boleh digunakan untuk menyatakan terima kasih.


  Mawar kuning (Yellow roses)
Meaning: Friendship, Caring, Welcome or Welcome Back, Joy
Bunga mawar kuning menjadi lambang persahabatan dan kegembiraan. TAPI bunga ros kuning juga lambang cemburu. Jadi untuk mengelakkan salah faham, bagi bunga dengan nota sekali. Jangan nanti ada yang salah faham...

 
Mawar Biru (Blue roses)

"Blue roses also convey inner feelings of love at first sight, being enchanted by something or someone. The color blue is also traditionally associated with royal blood, and thus the blue rose can also denote regal majesty and splendor" [Wikipedia]. Tetapi mawar biru juga sebagai simbol misteri atau  sesuatu yang tak dicapai. 

Nota: Bunga mawar biru sebenarnya tidak wujud secara semulajadi. Menurut Wikipedia "Blue roses do not exist within nature, as they lack the gene which produces the blue pigment. Traditionally, white roses have been dyed blue and recently researchers have used genetic modification to create blue pigmented roses."


Begitulaa...apapun makna yang tersirat.. saya tetap suka Mawar Merah..
Bagaimana dengan anda pula? Suka juga dengan mawar atau suka bunga lain? Kongsikan bunga kesukaan anda bersama saya. boleh? Terima kasih daun keladi..nanti baca blog saya lagi...ye?


No comments:

Post a Comment